Utifrån personas och scenarios ska vi nu producera designlösningar. Här funderar vi kring hur problemen kan lösas. Hur ska våra glasögon öka säkerhet, förenkla navigation samt underlätta samverkan med andra cyklister? Vidare försöker vi oss på en lösning för interaktionen. Hur ska användaren interagera med vår lösning? 

En prototyp av ett system är den första uppbyggnaden av ett system. De två olika typerna av prototyper: Throw-away prototyping som används för att hjälpa en förstå svåra krav, Evolutionary prototyping är att leverera en användbar prototyp till kunden och som ofta blir en del av det slutgiltiga systemet(Tiwari, Rathore, Gupta 2012).

Prototypen vi kommer fram till ska även kunna kommunicera både för användare och för utvecklare vad som ska utvecklas. Oundvikligt blev det en horizontell offline prototyp då vi behövde en helhets bild på funktionaliteten under en viss tidspress (dessutom har vi naturligtvis bara möjlighet att potentiellt utveckla appen, men inte glasögonen). Vi började med rapid prototyping med 3D-modell i TinkerCAD (mjukvara för enkel modellering), men pga dess detaljbegränsningar så blev det betydligt enklare med enkla bilder, text och markeringar. Eftersom att konceptet är så högteknologiskt att vi därmed inte har förväntningar att den ska realiseras, så kunde vi skippa interaktiviteten i prototyperna. Detta betyder naturligtvis att den inte kan vara evolutionary heller (Beaudouin-Lafon & Mackay, 2003).

Paper and pencil, är den snabbaste formen av prototyper som består endast av papper, overhead film samt post-it anteckningar för att representera olika delar av ett interaktivt system. Genom att illustrera både användar- och systemrollen kan vi utvecklare få en snabb uppfattning om hur interaktionalternativen i slutprodukten kan se ut. Beaudouin-Lafon & Mackay (2003) skriver att metoden paper and pencil eliminerar alla begränsningar i designers kreativitet då via skisser av papper kan designers fritt skapa den tänkta designen av produkten som ska utformas. Andra verktyg som styrs online har redan färdiga komponenter som inte alltid kan illustreras exakt hur utvecklarna tänkt sig. Detta begränsar designers fantasifulla idéer men vi teamet har hittat en bra balans mellan dessa verktyg. 

 
(källor behöver klistras in)

Kommentera

Publiceras ej