Nu är de två slutgiltiga prototyperna klara. Nedan hittas länk till prototypen, en lista på senaste förändringar, och kommentarer.
Presentation:
Presentation:
https://www.figma.com/proto/uLtj1J8RjgiEOEFPDj0TGE/Glass?node-id=108%3A22&scaling=scale-down
Changelog:
- Språkval lades till för varje sida av introduktionen, med en knapp längst ner i högra hörnet
- Hint för hur man kommer vidare i introduktionen, längst ner till vänster
- Detaljerad väderinformation för dagen (genom att klicka på vädret på startsidan)
- Efter 20 sekunder i startsidan "kommer man fram", och appen meddelar automatiskt att man har kommit fram och ber användaren dela med sig av trafiksituationen på vägen
- Sida för kopplade glasögon, där man kan ta bort och lägga till glasögon
- Kollisionsradie och vibrationsinställningar
- Trafiknyheter
- Hjälp- och feedbackknapp
Kollisionsradien är primitivt designad, då den har en statisk radie istället för att dynamiskt kunna öka eller sänka känsligheten beroende på avståndet. Å andra sidan kan man tänka att den kompenserar för målgruppens behov av enkelhet. Det skulle dessutom vara optimalt om man satte sånna finkänsliga inställningar internt, baserat på studier som visar vilka inställningar som är bäst i genomsnitt, istället för att låta användaren blint gå efter känsla.
En utmaning var att tänka ut hur användaren enkelt skulle skapa vibrationsmönster på egen hand, så det blev bara en potentiell funktion till slut. Det finns ändå förinställda mönster om det till slut inte skulle utvecklas ett sätt för användaren att skapa egna.
Till sist insåg vi att introduktionsvideon inte ger väg för felhantering om användaren skulle för någon anledning fastna, eller om glasögonen skulle ha oförväntat beteende. Eftersom att vi insåg det sent in i utvecklingen skulle det fyrdubbla arbetet att implementera någon sorts kompensering. Men för att snabbt brainstorma vad vi möjligtvis kunde gjort för att hantera detta, skulle det vara att istället för att användaren endast klickar sig igenom videon, så skulle det finnas val mellan att glasögonen vibrerar som de ska, vs att de inte gör det. I fallet att de vibrerar som de ska, fortsätter användaren som vanligt, men i fallet att det inte funkar, så visas något ytterligare korta instruktioner om felsökning. Sedan ber man användaren bekräfta för att komma vidare, eller återigen meddela fel, i vilket fall användaren omdirigeras till hjälp- och feedback. Det är tänkt att hjälp & feedback ska omdirigera användaren till "företagets" kuntjänsthemsida.
För närvarande saknas statistiksidan, app permissions, kartfunktion för att bestämma A-B, och funktionen att namnge sina glasögon på introduktionsvideon. Statistik uteslöts för att den delen av appen blev mindre och mindre diskuterad med projektets gång, så den var inte adekvat för en final prototype. App permissions skulle vara realistiskt, men eftersom att den är oundviklig i en riktig implementation tar det bort fokuset från andra funktioner utan att tillföra något till presentationen. Kartfunktionen var bara onödigt jobbig att implementera i figma, eftersom att man måste byta karta, flytta alla objekt, osv, varje gång man byter destination. Vi tror ändå att man intuitivt kan gissa på vad de tre strecken jämte sökfältet eventuellt innebär. Att namnge glasögonen var bara ett rent misstag, men det var tänkt att det skulle personifiera glasögonen, antropomofiskt, för att tilltala användaren, eller ge en personlig ägarkänsla.
Projektfilen:
https://www.figma.com/file/uLtj1J8RjgiEOEFPDj0TGE/Glass?node-id=0%3A1
Kommentera