För att öka säkerheten så har vi fokuserat på vad cyklisten i fråga kan ha för hjälp för att undvika faror som finns runtomkring. I scenariot, då Hakim är på väg till och från jobbet, är det alltid rusningstrafik. Vilket innebär att det blir lätt att cykla för nära fotgängare, andra cyklister eller bilar.
 
AR-glasögonen har, som vi har kunnat identifiera, två sätt att kommunicera faror. Dels går det att använda synfältet (exempelvis färger för att markera/varna för eventuella faror) eller också att ha ett flertal vibrationspunkter på bågarna som gör dig uppmärksam på eventuella faror genom att vibrera på olika punkter och/eller i olika mönster.
Färgen röd valdes för att den historiskt och kulturellt associeras till starka känslor, bland annat känslan av fart, spänning, och mäktighet, vilket är perfekt för att fånga användarens uppmärksamhet (Birren F, 1961)(Labrecque & Milne, 2011)(Piotrowski & Armstrong, 2012). Detta är antagligen kognitionspsykologiskt betingat i människor i västvärlden idag då vi ofta ser varningar i rött och gult
 
I allmänhet tror vi att ljuset stör mer, dels eftersom att fel ljustyp KAN vara skadligt för ögonen, men dels också för att de stör det viktigaste sinnet - synen. Vibrationerna är snällare på det sättet och är lättare att bortse ifrån om cyklisten känner att denne har koll på läget. I en sån situation kan glasögonen utgöra mer av en fara än säkerhet, eftersom att cyklisten blir störd i att scanna av sin omgivning. 
Dessutom kommer ljus kontra vibrationer att fungera annorlunda på glasögonen (som vi diskuterar mer i exemplet nedan) - ljuset finns där nästan hela tiden, medans vibrationerna bara kommer att gå igång när faran är nära. 
 
Vi tänker oss ett scenario som Hakim kan hamna i då han cyklar i rusningstrafik till och från jobbet. Bilister, fotgängare och andra cyklister trängs på gatorna. Vi tänker oss att det är en fotgängare som går på cykelfilen. När Hakim ska cykla framåt och förbi fotgängaren så kan risken för att en olycka ska ske, minskas på två sätt. Antingen märks denne fotgängare ut framför ögonen på Hakim, så att han blir uppmärksam en längre bit i förväg:
 
 
 
 
Eller så får Hakim vibrationer från bågarna om han kommer för nära fotgängaren, och blir uppmärksam vid detta skede av förloppet istället:
 
Fördelen med ljus i detta scenario är att den potentiella fara kan markeras ut en längre bit i förväg. Detta är något som inte vibrationerna kan göra eftersom att det blir dels svårt att tolka för cyklisten vad glasögonen syftar på. Ljuset kan markera exakt var detta finns, men glasögonen kommer bara att vibrera från det håll som den potentiella faran finns. Därför blir det mer praktiskt om vibrationerna kommer när faran redan är väldigt nära, i vilket glasögonen bara har hjälpt om cyklisten inte alls varit uppmärksam. Vi tror att detta inte händer tillräckligt ofta för att glasögonen faktiskt fyller en funktion mer än att de stör. Så i detta scenario är ljus bättre; de är lugnare på det sättet att de markerar ut faran en god bit i förväg samtidigt som den är tydlig i vad som upptäckts. 
 
För att exemplifiera ytterligare, så tänkte vi oss ett annat sceneraio med Gudrun som cyklar på (mestadels tomma) landsvägar. En annan cyklist börjar nära mig sig henne bakifrån för att köra om, något hon inte är beredd på. Här kommer glasögonen in på två sätt, men inte på samma sätt som i Hakims scenario. Här kommer Gudrun att få varningar vid samma tidpunkt, eftersom att glasögonen bara kan varna för fara när cyklisten redan kommer för nära - det vore inte praktiskt att markera ut en fara när det inte är nödvändigt. Dessutom kommer cyklisten bakifrån, vilket gör det svårt att markera ut "i förväg" som i Hakims fall. I ett sånt här scenario kommer faran att i båda fallen varnas för när den redan är nära:
 
 
Och om glasögonen ska varna med ljus, istället för att markera faran så kommer ljuset att lysa runtom ramarna för att indikera på att faran kommer bakifrån. Men att det lyser lite starkare beroende på var exakt cyklisten befinner sig bakifrån:
 
 
I detta scenario anser vi att vibrationer är bättre eftersom att ljus här kan misstolkas för en högersväng, vilket är något som vi försökt lösa genom att ljuset lyser runt hela bågarna. Men trots det så  fungerar vibrationerna ändå bättre eftersom att  det kan sitta flera vibrationspunkter längs bågarna. Detta ger mer utrymme till att precisera var den potentiella faran finns (främst då det finns bakifrån), snarare än att lysa runt hela ramarna. 
 
Här har vi alltså två exempel där ljuset har en fördel i den ena, och vibrationer en fördel i den andra. Men generellt tror vi att vibrationer är bättre eftersom att faror framifrån är lättare att upptäcka själv än de som kommer bakifrån. 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej