Inför denna utvärdering och användbarhestest så valde vi återigen thinking aloud metoden (Nielsen 2012).
1. Visibility of system status
Systemet ska alltid visa vad det är som händer. Det finns progress spinner animations ifall det laddar så att inte användaren tror att det har laggat fast, och animeringar emellan funktioner. Vidare finns inte så mycket att säga eftersom att applikationen inte har särskilt många funktioner i sig, utan det mesta sker i glasögonen i realtid.
Vad gäller glasögonen så relaterar vi denna punkt till vibrationerna i glasögonen. Dessa ska kännas naturliga och komplettera cyklistens andra sinnen. Framförallt ska de inte vara ett störningsmoment.
3. User control and freedom
Användaren har kontroll över applikationen som sådan; skulle han klicka på något oönskat finns det alltid en tillbakaknapp. Men glasögonen ska också ha en lättilgänglig knapp för att antingen (1) "muta" vibrationer en bestämd eller obestämd tid eller (2) stänga av dem.
Användaren ska inte behöva bli förvirrad pga att knappar och text inte följer samma konventioner. Designen är konsekvent genom att vara igenkännbar oberoende av var man är på appen. Detta uppnås främst med färger som förankrar sig till huvudsidan samt globala knappar.
5. Error prevention
Användaren har inte så mycket att aktivt göra på applikationen, vilket gör att det är relativt enkelt att uppnå denna punkt. På applikationen är det mest information och möjligheten att ändra vissa inställningar till glasögonen.
Var det däremot kan ställas till problem är då användaren ska markera ut rusningstrafik på rutten. Detta är en finkänslig funktion som måste vara så simpel och felfri som möjligt. Detta har inte evaluerats ännu eftersom att denna funktion inte är klar för test ännu.
6. Recognition rather than recall
Handlar om att inte belasta användarens minne. Man bör bryta ner information till units och helst inte ha ca 6 units per screen/sida (C. Yee,Ling, S. Yee, Zainon). Samtidigt ska det vara tillräcklgt med information så att användaren ska behöva komma ihåg flera saker samtidigt för att utföra en task. Startsidan är ett exempel på en knapp som användaren ofta vill åt, därför hålls alla sådana centrala knappar och information tillgängliga på samma ställen vid alla lägen.
Vi har också valt färger för applikationens komponenter så att de hör ihop med informationen som förmedlas. Exempelvis är den komponent som informerar om vädret vara i gult då det är soligt, för att associeras med solen. Detta upplevdes som positivt i utvärderingen.
7. Flexibility and efficiency of use
Denna punkt handlar om att vara lättanvänd helt enket; en förstagångsnavändare ska uppleva att det är lika flexibelt och funktionellt som den vane användaren. Applikationen är simpel, så den upplevdes vara positiv i utvärderingen.
Vad gäller glasögonen finns en instruktionsfilm som visas i introduktionen till förstagångsnavändaren. När det kommer till själva glasögonen så är vi medvetna om att det är en justeringsperiod för användaren som precis skaffat sig glasögonen. Att lära känna vibrationerna och låta det kännas naturligt med cykelfärden att de uppkommer. Som tidigare nämnt ska de framförallt inte vara ett störningsmoment. Då blir det direkt i motsats till att vara flexibla och effektiva att använda.
8. Aesthetic and minimalist design
Appen är så pass simpel att detta inte varit ett problem. Totalt finns det inte mer än 10 funktioner, vilket gör att utrymmet till “för mycket” eller “onödig” information inte är stor. Det finns gott om utrymme mellan funktionerna, de är stora, och de starka färgerna guidar ögonen till den viktigaste informationen för användaren. Färgerna separerar också på huvudsidan alla funktioner för sig. Som sagt så är bakgrundsfärgen för vädret i enlighet med hebbian theory och evolutionär betingning, vilket man associerar automatisk, och den vita färgen bakom knapparna är för “formella” administrativa saker. Gult skapar en glad känsla när man först sätter på sig glasögonen under introduktionen. Knapparna lyser när man är på respektive sida, så man vet att man kan klicka bort sidan och även veta vart man befinner sig på appen. Detta är speciellt viktigt för äldre människor som kan ha synfel, eller diverse kognitiv försämring. Endast tre knappar behvös för att ta dig till allt appen har att erbjuda, så minimalism blev ett självuppfyllt mål.
9. Help users recognize, diagnose, and recover from errors
Här fanns inga anmärkningar iom att hi-fi prototypen inte innehåller möjligheter att göra fel. Det kommer dock finnas möjlighet att göra fel när man informerar andra användare om trafikinformation på kartan, vilket kompenseras för med en undo-knapp, en edit-knapp, och en delete-knapp.
10. Help and documentation
I appen finns det en tydlig dokumentation som förklarar hur glasögonen kommer att fungera samt en video som hjälper användaren att komma igång.
Kommentera